Surranópálya
Surranópálya

patricia_kopatchinskaja.jpg

Nagy fejtörést okozhatott, amikor a színpadra lépés pillanatában az eszébe villant Patricia Kopatchinskajának, hogy otthon felejtette a lábbelijét és nem is csak azért, mert kapásból három ország (Svájc, Moldova, Ausztia) ruhásszekrényét kellett sebtiben átgondolnia, hanem mert Sosztakovics első hegedűversenye nem feltétlenül hálás táptalaja az ilyen jellegű málőröknek

A közönség számára a zene először könnyen, majd meglehetősen nehezen indul, ...

Szegény Verdi!
Szegény Verdi!

battistoni.webp

Valósággal lerohanja a Müpa nézőterét a Nabucco, mégpedig úgy, ahogy eddig csak nagyon kevés operaelőadás tette. Pedig a nyitány első hangjai alapján olybá tűnik, hiába akarja annyira Andrea Battistoni olasz dirigens a szikrázó sikert, ez zeneileg nem fog összeállni. Vezényelhet ő fejből, énekelheti ő közben a darabot az ő térdig érő fekete pizsa ingjében, de végül azért nem. És aztán mégis. Ráadásul viszonylag hamar, már a nyitány végére mégis! ...

Nincs titok
Nincs titok

j_tetelman_puccini2023_c_benwolf_814s.jpg

Nem lehet egy ponton túl megengedőnek lenni. De kezdjük mégis azzal, hogy Jonathan Tetelman korunk abszolút operaénekes-prototípusa, ami nem jelenti azt, hogy jó tenor volna. És ez sokkal többet mond el persze a korról és a közönségről, mintsem szegény Jonatánról, aki Barbie baba barna párjaként tündököl a színen, meghajlás előtt alatt és után is kitartja erőltetett, de hófehér mosolyát, miközben tekintete és előadásmódja mindenfajta mélységet és ...

Édes aránytévesztés
Édes aránytévesztés

pappano.jpg

Ilyen program nincs, márpedig a Londoni Szimfonikusoknál tényleg ez a jelenlegi turné menüsor, csak éppen más összeállításban. Játsszák ugyan Beethoven V. szimfóniáját, de Sosztakovics X. szimfóniájával párban, miképp felbukkan egy állomáson Sosztakovics, Chopin zongoraversennyel együtt, mi pedig megkaptuk Sosztakovics IX. szimfóniáját, Prokofjev II. zongoraversenyét felvezetésként a "Sors" elé. Nem könnyű vállalkozás, hogy a végére ne felejtsük el az ...

Dalban a világ
Dalban a világ

kaufmann_damrau.jpg

Ha egy dalban benne van egy egész operányi dramaturgia, bár őszintén szólva miért is lenne benne?, akkor egymás után húsz-harminc önálló történet meghallgatása túltesz az emberi befogadóképességen. Nem véletlenül léteznek adott  dalciklusok, melyek egyetlen tematikára vagy hangulati ívre épülve bizonyítottan alkalmasak az elmélyülésre. A klasszikus dalnak ráadásul megvan az a jellegzetessége is, hogy bár két fővel számol a színpadon, ez nem két ...

RICCARDO MUTI: VERDI, AZ OLASZ /SZENVEDÉLY ÉS KIÁBRÁNDULÁS/
RICCARDO MUTI: VERDI, AZ OLASZ /SZENVEDÉLY ÉS KIÁBRÁNDULÁS/

VII. fejezet

Való ez, vagy álom tán?

Ford /Falstaff, 2. felvonás 1. kép/

 

otello_morelli_1.jpeg 

"Voltak évek, amikor Verdi némaságba - és persze bosszúságba - burkolózott, miután egyre többen húzták meg a maguk vonalát az olasz és a német muzsika közé. Ekkor a mester odáig jutott, hogy a bayreuth-i Festspielhaus megnyitásának évében (1876) így felelt az őt noszogatóknak: "Én is művész voltam..." vagy három évvel később: "Túl öreg vagyok, helyet kell ...

RICCARDO MUTI: VERDI, AZ OLASZ /VERDI ÉS WAGNER/
RICCARDO MUTI: VERDI, AZ OLASZ /VERDI ÉS WAGNER/

VI. FEJEZET

VERDI ÉS WAGNER

  verdi-vs-wagner-famous-opera-composers.jpg

"Verdi mindig érvényes lesz, pusztán azért, mert egyedülálló módon tudta kifejezni az emberiségre oly jellemző érzelmi állapotokat. Meggyőződésem, hogy Wagner ugyanúgy óriás, akárcsak Verdi, de azt gondolom - és persze lehet, hogy tévedek - hogy a jövő emberének nagyobb szüksége lesz Verdire, mint Wagnerre. Karrierem során egyébként sok Wagnert vezényeltem, a zenéje magával ragadó, szépségével szinte kábulatba ejti a ...

RICCARDO MUTI: VERDI, AZ OLASZ /A TELJES II. FEJEZET/
RICCARDO MUTI: VERDI, AZ OLASZ /A TELJES II. FEJEZET/

II. FEJEZET

MEGBABONÁZVA

"Ha! Ha! Ha! Ha!

Valóban szép ez a történet,

Lesz min nevetni a városban!"

KAR, Az álarcosbál /2. felvonás, 5. jelenet/

 

muti_scala.png
"Meglehetősen nehéz körülírni a közönség és a karmester viszonyát. Képzeljék el, hogy egy telt házban zajló előadás közben is kétféle csönd létezik: van energiákkal teli és van teljességgel kiüresedett hallgatás. Nem lehet szavakba önteni, ez inkább egyfajta fizikai érzet. Hiába ...

RICCARDO MUTI: VERDI, AZ OLASZ /A ZSENI TITKA/
RICCARDO MUTI: VERDI, AZ OLASZ /A ZSENI TITKA/

wally_toscanini_1.jpg

"Verdit a végtelenségig lehetne elemezni, de nem is elsősorban zenei-, jóval inkább drámai megközelítésből. Példának okáért nagy figyelmet érdemelnek az ének mellett a beszédhangra írott mondatai. Gondoljunk csak a levélre, amit Lady Macbeth olvas az első felvonásban, melyben a férje elmeséli találkozását a boszorkákkal. Vagy a Traviatában is szerepel egy levél, hegedűkíséret társaságában, amikor Violetta azt mondja: "Már késő." Ezt Verdi prózára ...

RICCARDO MUTI: VERDI, AZ OLASZ /LEGATO/
RICCARDO MUTI: VERDI, AZ OLASZ /LEGATO/

maria-callas-herbert-von-karajan-dorchestre-18-janvier-1954dune-representation-lopera-trois-actes-gaetano-donizetti-lucia-lammermoor_2.png

"Nem csupán Verdinél, de valamennyi olasz operában a legato éneklés az egyik legfőbb probléma. Az olasz a világ legszebb nyelve, mert úgy áramlik, akár egy folyó, nem csoda, hogy a legato is ebből a bizonyos beszédmódból ered. Ma azonban sajnálatos módon éneklés közben az egyes szavakat megtörjük. Az egyik kórista a Macbethben megkérdezte a karvezetőt, hogy mit jelent az, hogy  galempio ? A " Colga l'empio " sort éneklés közben ugyanis megszokás szerint így ...

Cobra Verdi

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása