Azon gondolkozom, hogy az operatörténet nagy kódexében vajon milyen fénykép díszeleg majd a Jonas Kaufmann-fejezetnél. Van-e például olyan szerep, amit egyértelműen össze lehet kötni a nevével. Nagyon sokszor énekelt Cavaradossit vagy Andrea Chénier-t, régebben Alfredót. Bár ő feltehetően Otellóként láttatná magát, amit amúgy eddig csupán három előadásban énekelt, ugyanakkor lemezre is vette, ami történetesen nem lett kiemelkedő. Kalafként is van már teljes operafelvétele, azonban színpadra a Turandotban csak idén decemberben lép. Volt egy darab Trisztánja, egyszer-kétszer Des Grieux, több Don José, Carlos vagy Radamés. Mellette pedig szép Wagner-csokrot állíthat össze Lohengrinből, Parsifalból és Siegmundból is.
Vagyis mindent el akar énekelni és lényegileg mindent el is énekelt. De a több vajon tényleg mindig több? A szokásos tenorbetegség nyomán ő is mélyített, drámai útra lépett, miközben a hangszín veszített csillogásából és a finom megoldások is néhol felkeményedtek.
A komoly szerepek mellett ráadásul a kikacsintások száma is megnőtt. Bécsi operettek és karácsonyi lemezek, olasz dalok, majd a legújabb mellélövés, a filmzene válogatás. És mindegyikhez komoly kampány, kisvideók, mozifilmek, külön koncertek és a rajongó közönség totális elkábítása.
Sokan úgy tartják, hogy Kaufmann valójában egy kiváló dalénekes, hangereje ugyanis élőben nem képes egészen nagy zenekarok áténeklésére, érzelmi skálája, technikai bravúrjai és intelligenciája azonban olyannyira magas fokú, hogy kiválóan passzol, a ráadásképp németajkú műfajhoz. Több remek lemeze van Schubert- vagy éppen Liszt-dalokkal.
És kicsit már a jövőt mutatja, hogy Jonas Kaufmann 2024 szeptemberétől művészeti igazgatóként veszi át a Tiroli Erl Fesztivál irányítását. Az biztos, hogy sokszínűsége és karizmája megmentette a műfajt, sokakat pedig éppen ő vezetett be az opera világába. És talán az sem baj, ha a legtöbb klasszikus szerepet elvakult módon ma már hozzá mér az ember. Illetve, ez legyen a legnagyobb baj! A kérdést tehát inkább fordítva kellene feltenni: Milyen fénykép lesz a Jonas Kaufmann-nagykönyvben az opera címszó alatt?
Felőlem amúgy bármi, csak ne ez legyen a legrövidebb fejezet...
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.