Készült annak idején, 1982-ben a RAI gyártásában egy kilenc epizódból álló televíziós sorozat Giuseppe Verdiről. Itthon csak pár évvel később mutatták be a Magyar Televízióban. A mű maga kifejezetten igényes, ma már persze egy kicsit több türelmet igényel a nézőtől, de azért az esztétikai megítélésén túl mégiscsak megismerhetjük belőle a zeneszerző nagyszabású életútját. De az egész most teljesen más miatt érdekes...
Elég nehéz pontosan megfogalmazni azt, hogy mitől más az olasz opera vagy az olasz nyelv, vagy szimplán az olasz ember. Nézem a stáblistát és azon gondolkozom, hogy ilyen egyrészt a világon nincs, másrészt valószínűleg ez az a bizonyos lemaradás, ami behozhatatlanná teszi ezt a műfajt, korszakot és nemzetet. A Verdi-filmsorozat vágóját ugyanis úgy hívják, Otello Colangeli.
Persze, a vágás olasz megfelelője (montaggio) önmagában is elég lenne ahhoz, hogy érzékeltesse a problémakört, na, de azért mégis. Utánajártam, az amúgy több száz filmet jegyző vágó 1912-ben született, tehát ebből kiindulva az édesapja valahogy 1880 körül láthatta meg a napsütötte talján földet. Verdi Otellóját 1887-ben mutatták be, amit feltételezésem szerint Colangeli-nagypapa igen kedvelhetett.
Vajon, őket hogy hívták? Lenne egy-két tippem...
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.